|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Prije nego potvrdiš svoju odluku, upoznaj se s detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (23.04.-27.04.2018) prilikom dolaska na portal prepoznajemo i omogućimo ti nesmetano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvjek želiš da odustaneš od nagrade?
Ringeraja.ba koristi "kolačiće" za pružanje boljeg korisničkog iskustva, praćenje posjećenosti i prikaz oglasa. Postavke prihvata kolačića podesite u vašem internet pregledniku.
Nastavkom korištenja smatra se da se slažete s korištenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više!

Siva zona obrazovanja

Školegijum.ba, 20.1.2016
Koliko privatnih škola djeluje u Bosni i Hercegovini, ko ih je i s kojim ciljem osnovao i šta država od toga ima, pitanja su na koja većina nadležnih ministarstva nema odgovore ili ih krije.
Ključne riječi:

image
/11


Prema podacima Centra za informisanje i priznavanje dokumenata iz oblasti visokog obrazovanja, u BiH ima ukupno 37 privatnih visokoškolskih ustanova. Podataka o broju osnovnih i srednjih privatnih škola nema. Zvanični registar još uvijek ne postoji. Nekoliko sati surfanja na internetu upućuje na to da broj privatnih osnovnih i srednjih škola u BiH, kao i njihovih individualnih programa, konstantno raste. Na web-stranicama ministarstava spiskovi ili dugo nisu ažurirani ili su nepotpuni. Na web-stranicama škola, u 80% slučajeva, ništa ne piše o osnivaču i školarinama.

 

Zakoni

 

Na osnovu pažljive analize stavki zakona koji regulišu osnivanje privatnih osnovnih i srednjih škola u BiH, može se zaključiti sljedeće:

Ustanova za obavljanje djelatnosti obrazovanja osniva se ako cilj obavljanja djelatnosti nije sticanje dobiti. Nadležne obrazovne vlasti obavezne su osigurati mehanizme kontrole rada i pedagoškog praćenja i procjene obrazovnih standarda koji se primjenjuju u privatnoj školi. 

U privatne škole spadaju i vjerske škole. Vjerska škola ima status privatne škole i osniva je nadležni organ vjerske zajednice. Srednju školu kao javnu ustanovu može osnovati kanton ili vjerska zajednica, samostalno ili zajedno s drugim pravnim ili fizičkim licem, kada kanton ocijeni da za njeno osnivanje postoji javni interes u skladu sa zakonom. Privatna škola ne može se osnovati u svrhu promoviranja rasnih, nacionalnih, vjerskih, spolnih i drugih predrasuda. Moraju da osiguravaju jednake mogućnosti za upis svim kandidatima. 

Samo međunarodne privatne škole mogu imati nastavne planove i programe koji u potpunosti ne pokrivaju zajedničko jezgro nastavnih planova i programa.

Ministarstvo je imalo zadatak da donese bliže propise o osiguranju ispunjenja osnovnih uvjeta za privatne škole, tri mjeseca od stupanja zakona na snagu. Osnivač je dužan dostaviti i elaborat o društveno-ekonomskoj opravdanosti osnivanja srednje škole. Ista pravila važe i za postupak osnivanja predškolske ustanove, koji važi i za osnovne škole.[1]

 

Ministarstva 

Školegijum se u junu ove godine obratio svim nadležnim ministarstvima u Bosni i Hercegovini sa zahtjevom da nam dostave sljedeće podatke:

– spisak svih privatnih osnovnih i srednjih škola, sa datumima osnivanja i dostupnim podacima o osnivaču;

– proceduru osnivanja privatnih osnovnih i srednjih škola, njihovog licenciranja i verifikacije diploma stečenih u njima;

– načine kontrole rada privatnih osnovnih i srednjih škola, te izvještaje o do sada obavljenim kontrolama rada i ustupanje odluke o društveno-ekonomskoj opravdanosti (odgovor na elaborate) osnivanja privatnih osnovnih i srednjih škola.

Čekanje na odgovore trajalo je od juna do novembra 2015. godine. Rezultat je ovaj: 

U BiH djeluje 11 osnovnih i  36 srednjih privatnih škola, uključujući i centre za doškolovanje. Pored javnih (osnovne i srednje)[2] i privatnih, postoji i kombinacija, odnosno javne škole u privatnom vlasništvu različitih religijskih zajednica, kojih ima ukupno 15.

 

Iz uglavnom nekompletnih odgovora ministarstava ilustrativno je sljedeće:

 

– Ministarstva nisu informisana o broju privatnih škola i ne prate njihov rad;

– Elaborati o društveno-ekonomskoj opravdanosti osnivanja su ugovori o osnivanju, konačne odluke, sa svega nekoliko rečenica, bez dodatnog objašnjenja ili prosto teorija šta elaborat treba da sadrži;

– Javne škole vjerskih zajednica, kojima su promijenjeni statusi u javne ustanove, ministarstva evidentiraju kao privatne škole;

– Visina školarine za istu školu mijenja se zavisno od toga da li je škola smještena u Sarajevu, Zenici, Tuzli, Bihaću ili Mostaru.

 

____

 

CIJENE ŠKOLARINA ?Sarajevo –

Međunarodna osnovna 6.600,00 KM,Međunarodna srednja 7.200,00 KM, koledži: Ilidža 6.000,00 KM + 3.000,00 KM za muški internat i Vraca 5.500,00 KM + 2.750,00 KM za ženski internat. Zenica – Međunarodna osnovna 3.500,00 KM, Međunarodna srednja 4.400,00 KM. Mostar – Međunarodna osnovna? 3.300,00 KM; školarina se do šestog razreda svake godine povećava za 50 KM, razredna nastava je za 10% skuplja. Tuzla – Međunarodna osnovna škola? 4.300,00 KM, Međunarodna srednja škola 5.100,00 KM. Bihać – Međunarodna osnovna škola 3.300,00 KM, Koledž 4.850,00 KM + 2.000,00 KM za internat. Školarine za Quality School International, osnovnu i srednju školu, za djecu uzrasta od 5 godina i više, za ovu školsku godinu su bile nešto malo iznad 21.000,00 američkih dolara, odnosno preko? 36.500,00 KM.

 

____

 

(Više u samom istraživanju, Privatne škole u Bosni i Hercegovini)

 

Činjenice i zaključci

 

O radu privatnih osnovnih i srednjih škola u Bosni i Hercegovini iz analize zakona i odgovora ministarstava mogu se izvući sljedeće činjenice:

 

1. Zakoni o obrazovanju su po ovom pitanju nejasni i nedorečeni. Naprimjer, iako se privatne škole ne mogu osnovati u svrhu promoviranja rasnih, nacionalnih, vjerskih, spolnih i drugih predrasuda, vjerske škole se svejedno osnivaju kao privatne. (Nije jasno šta znači promoviranje predrasuda; šta su u kontekstu obrazovanja i religije predrasude?) 

2. Kontrole rada, pedagoškog praćenja i procjene obrazovnih standarda ili se ne obavljaju redovno, ili ih ministarstva ne žele staviti na uvid javnosti;

3. Obrazovnu politiku, motive osnivača, izvore finansiranja niko posebno ne kontroliše;

4. Ne postoji tačna evidencija o broju privatnih osnovnih i srednjih škola; 

5. Privatnu školu izgleda da može osnovati svako ko ima novac; ministarstva nam nisu dostavila elaborate – ili ih nemaju, ili nisu u skladu sa zakonom (inače nema razloga da ih ne stave na uvid javnosti); 

6. Nisu osigurane jednake mogućnosti za upis svim kandidatima; naprimjer, učenicima iz Sarajeva i Zenice cijene školarina su različite i nema jasnog standarda.

 

Na osnovu svega navedenog moguće je zaključiti:

Nije utvrđeno, i čini se da niko u državi nema odgovor na to pitanje, šta bi bio javni interes, društvena potreba i opravdanost osnivanja ovolikog broja privatnih osnovnih i srednjih škola. Tom problematikom, sudeći prema dostavljenim odgovorima ministarstava, niko se posebno ne bavi. Prema ovom segmentu obrazovne politike, kao uostalom i prema samoj državi, aktuelna vlast odnosi se kao prema – alajbegovoj slami.

 

Tekst je objavljen u 14. štampanom broju Školegijuma. Potražite ga na trafikama!

 

[1] (Uredba sa zakonskom snagom o ustanovama (Službeni glasnik BiH, broj: 6/92, 8/93, 13/94), Okvirni zakon o osnovnom i srednjem obrazovanju (Službeni glasnik BiH, broj: 18/03), Zakon o osnovnom obrazovanju Kantona Sarajevo (Službene novine Kantona Sarajevo, broj 01-02-13276/04), Postupak osnivanja srednje škole (Sarajevo, 16.03.2009. godine; broj: 11-01-38-sl.) i Zakon o obrazovanju u osnovnim i srednjim školama Brčko distrikta BiH)

 

[2] http://skolegijum.ba/static/pdf/5208e83558b90.pdf te http://skolegijum.ba/static/pdf/5204c52864f20.pdf

 

Ines Haskić

Izvor:skolegijum.ba

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Privikavanje na tutu
Koji su koraci privikavanja na tutu? (engleski video)
3
Nova školska godina: Online ili klasična n...
Da li će djece ove školske godine pohađati klasičnu nastavu ili učiti online - zavisit će od pandemije korone virusa.
3
Fizičko kažnjavanje djece i u BiH zabranje...
Bosna i Hercegovina bi se uskoro trebala pridružiti većini evropskih zemalja i zakonom zabraniti svako fizičko kažnjavan...
3
Razvoj govora
S govorom dijete razvija intelektualne sposobnosti – kad nešto kaže, ono pokušava riječima izraziti misli. Tako misli po...
2






Anketa

Voda za decu.
пеперутка16

Mame, do koliko meseci ste prokuvavale vodu bebama?

Oznake

Prijava
Ime i Prezime
*
Adresa
*
Poštanski broj Grad
*
Broj telefona
*
E-mail adresa
*
Veličina pelena koje dijete nosi
*
Starost vašeg djeteta/vaše djece
*
Ovim potvrdjujem da ču nakon koristenja pelena ostaviti svoj komentar I misljenje o novim Pampers pelenama u okviru Ringeraja stranice. *